. اجراءات تغيير الاسم الشخصي في مصر - مدونة الشريعة والقانون

اجراءات تغيير الاسم الشخصي في مصر



تغيير الاسم الشخصي

الاوراق المطلوبة :

1- شهادة ميلاد كمبيوتر
2- صورة من قسيمة الزواج ( والاصل )
3- صور من رقم القومي الاب والام

-إذا لم يكن  الاب موجود أو  مسافر  اومشغول يمكنة  عمل توكيل لك   بتغيير الاسم من (.......) لــ (........)

إذا  التوكيل  من بلد أخري غير مصر  يجب  توثقيه من الخارجية

 الخطوات بالتفصيل :

1- تاخد الاوراق وتذهب الي  السجل المدني وتطلب منهم ورقاستعلام ميلاد ووفاة هتذهب بهم الي  مديرية الامن .
(هذا الورق  من اجل ان يتم التاكد انة لايوجد مولود أو متوفي بالاسم الذي اخترته)

2-  أذهب الي مديرية الامن تقدم لهم طلب الاستعلام وتاخد منهم ورقيتن استعلام

3- نذهب مرة اخري الي السجل المدني تقدم لهم الورق المكتوب فوق ومعه الاستعلامات

4- هتاخد ايصال وتنتظر الموعد الذي يحددة في الغالب يكون اسبوع او 10 ايام وممكن شهر  

5- لما يوصل هتاخد طلب تغيير الاسم في الكمبيوتر وتذهب بة الي  الاحوال المدنية  وتاني يوم تروح تطلع شهادة ميلاد جديدة

6- لو صاحب الاسم في المدرسة او له جواز سفر او طالع له اي ورق رسمي عايز يغيره بتطلب من الاحوال المدنية نموذج 24 

7- تذهب  بالنموذج هذا  للسجل المدني لكي يقوموا هم بملئه

8- ولما تريد  تغير الاسم من  اي مكان رسمي مثل  المدرسة مثلا تحضر معاك هذا النموذج وشهادة ميلاد جديدة
logo
Kecepatan Sebuah Website Adalah Prioritas Kami.
  • Facebook
  • WhatsApp
  • Instagram
  • Subscribe Our Newsletter

    Related Posts

    Buka Komentar
    Tutup Komentar

    104 Responses to "اجراءات تغيير الاسم الشخصي في مصر "

    1. السلام عليكم
      ما المطلوب في حالة تغيير اسم الزوجة

      ردحذف
      الردود
      1. نفس الاجرأت وتقوم الزوجة بنفسها او توكيل ممن ينوب عنها

        حذف
      2. طب لو كان الوالد متوفي
        ايه الحل ؟

        حذف
    2. لو سمحت هي الاوراق المطلوبه تتملي بالاسم القديم ولا الجديد اللي هيتغير ليه

      ردحذف
    3. لو سمحت هي الاوراق المطلوبه تتملي بالاسم القديم ولا الجديد اللي هيتغير ليه

      ردحذف
      الردود
      1. مباشرة الاجرأت والاوراق هتكون بالاسم القديم

        حذف
      2. لوسمحت بنتي عندها عشر سنوات واسمها مكتوب غلط عوزة اصلح الغلطه دي اعمل ايه السجل كتب باسند بدل بسنت وهي ريحة سنة ربعة ارجو الرد

        حذف
    4. لو سمحت انا غيرت اسم بنتي مرة ينفع اغيره تاني هية عندها 4 شهور

      ردحذف
      الردود
      1. ممكن تقولي ازاي غيرتي اسم بنت حضرتك لاني عايز اغير اسم بنتي وهيا عندها 6 شهور

        حذف
      2. بتروح السجل المدني التابع لمكان ولادة البنت ومعاك
        بتروح السجل المدني التابع لمكان ولادة البنت شهادات الميلاد للام والاب والبنت والبطاقات وقسيمة الزواج ولازم الاب
        و الام معا

        حذف
    5. من فضلك ممكن تغيير اسم محمد خاصة لنه سبب التسمية زوجة الاب ونفسيا متأثر جدا لانه سيدة متسلطة وشديدة وحا لدراسته متوقف وان دخل امتحان يؤجله ارجة الافادة

      ردحذف
    6. من فضلك ممكن تغيير اسم محمد خاصة لان سبب التسمية زوجة الاب ونفسيا متأثر جدا لانها سيدة متسلطة وشديدة وحال الدراسه متوقف وان دخل امتحان يؤجله ارجة الافادة ضروري وشكرا لكم

      ردحذف
    7. طب لو والدي مش موجود ، يعني امي و والدي انفصلو لما كنت صغير و امي اخدت حق الحضانة و هو مشي ، مش عارف فين؟

      ردحذف
    8. طيب هو فيه سن محدد لتغيير لاسم

      ردحذف
    9. مفيش سن لتحديد الاسم طبعا دى حسب رحتك انتى

      ردحذف
    10. على فكرة انا بعرف واحد صحبى غير اسمه وهوخ عندة 32 سنه ادى

      ردحذف
    11. مفيش سن لتحديد الاسم طبعا دى حسب رحتك انتى

      ردحذف
    12. السلام عليكم نا اسمي شكري السن ١٨ عايز اسمي يبقي احمد هيبقي في مشكله ياريت تفدني

      ردحذف
    13. سؤال مهم لو سمحت
      الاجراءات دي تتاخد نفسها حتى لو انا من دولة تانية بس من مواليد مصر ؟؟

      ردحذف
    14. سؤال مهم لو سمحت
      الاجراءات دي تتاخد نفسها حتى لو انا من دولة تانية بس من مواليد مصر ؟؟

      ردحذف
    15. انا نفس الشي لكن انا كنت عايشه برا ودارسه برا ومواليد برا مصر وحاليا قاعده في مصر لازم أغير من هناك لو انا مولوده برا

      ردحذف
    16. انا مواليد مصر ومقيم بالسعودية ينفع اغير اسمي من السفارة المصرية بالسعودية

      ردحذف
    17. اناعايز اغير اسمى بس فيه مشكله انا عندى 38 سنه بس موقف التجنيد كنت واخد3سنه تاجيل وبعدين مروحتش التجنيد لظروف عمل وانا الان عندى 38 سنه وعايز اغير اسمى واخلص موقفى من التجنيد ايه الحل ارجو الرد وشكرا

      ردحذف
      الردود
      1. ع ما اعتقد مهم موقفك من التجنيد لانه بيسهل اجراءات التغيير وحاول تسأل في اي سجل مدني

        حذف
    18. طيب انا بنتي عندها سنه ونص ازاي اغيرها من غير وجود الام وهل ينفع ارفع قضيه

      ردحذف
    19. انا عايز اغير اسمى وسنى اربعين سنة لان هناك الكثير من يستهزاء باسمى اسمى يسرى ويندهو عليا يسرا واتعقدت من الحكاية ينفع ارجو الرد سريعا

      ردحذف
    20. انا عايز اغير اسمى وسنى اربعين سنة لان هناك الكثير من يستهزاء باسمى اسمى يسرى ويندهو عليا يسرا واتعقدت من الحكاية ينفع ارجو الرد سريعا

      ردحذف
    21. هو اي اسم ممكن يتغير وفي اي سن ولا اسماء معينه وسن معين ؟

      ردحذف
    22. انا مواليد مصر بس مقيمة بالكويت .. فهو لازم انزل مصر واغير اسمي ولا ينفع اغيره من هنا؟؟
      وشكرا

      ردحذف
    23. لو سمحت حضرتك زوجتى هربت من المنزل هية وبنتها وبعد فترة انا رحت السجل عرفت ان بنتى ملهاش وجود يعنى الام غيرت شهادة الميلاد باسم اب تانى ماذا افعل

      ردحذف
      الردود
      1. و لسة ماوصلتش لحل ولا لقيتها الحمد لله

        حذف
      2. السلام عليكم ممكن اعرف تكليف كام

        حذف
    24. أزال المؤلف هذا التعليق.

      ردحذف
    25. كيف يمكن تغيير اسم مولود ولد خارج مصر مع العلم انه مسلم وجده أطلق عليه اسم مسيحي وانا اريد تغيير الاسم

      ردحذف
    26. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اريد تغيير اسم الوالد عبدالرجال لديه ممكن اعرف ايه الاجراءات المتاحة

      ردحذف
      الردود
      1. ممكن اعرف حضرتك مشيت فى الأجراءات وتوصلت لحاجة أرجو الإفادة وجزاك الله خير

        حذف
    27. السلام عليكم ممكن اعرف لو واحده مزوجه تغير اسمها ازاى اى الخطوات بالظبط

      ردحذف
    28. طيب طفل 3 شهور اغير اسمو ازي لو سمحت

      ردحذف
    29. ارجو الرد طفل 3شهور تغير اسمو ازي بتفصيل وهل ينفع بدون وجود الاب ارجو الرد سريعآ وجزاكم الله خير

      ردحذف
    30. انا خلصت جامعة وجيش لازم اغير ده كمان فى الاتنين ولا لا

      ردحذف
    31. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته (( أنا غيرت اسمي وانا متزوج وعندي 38 سنة وأكبر اولادي خلص دراسة السنة الماضية لاكن كان موضوع كتير مُعقد طلبوا مني اوراق كثيرة جداً لتغير اسمي فى قسيمة الزواج وتغير اسم الاب فى كل شهادات الاولاد وكمان ابني الأكبر معه بطاقة شخصية طلبوا ايضاً تسليم بطاقته وتغيير اسم الاب بها. لاكن كل هذا وذاك تم عن طريق محامي وليس من خلال معاملتي أنا مباشرة مع الأحوال المدنية وغير ذالك مصاريف كثيرة جداً والله ... وشكراً لحضراتكم

      ردحذف
    32. طيب أنا مش متزوجة ايه الاوراق المطلوبة وااقدم فين واعمل ايه

      ردحذف
      الردود
      1. اصل الشهاده والرقم القومى

        حذف
      2. اصل الشهاده والرقم القومى

        حذف
      3. طب لو الوالد متوفي والوالدة مافيش اتصال بيني وبينها وانا عندي 21سنه اقدر اغيره من غير وجودها ولا لا

        حذف
    33. لو سمحت انا بعد ما عملت فيش و كدا السجل اداني ورقتين واحدة تحريات من المركز و التانية المفروض تروح للجوازات عشان يشوفوا ممنوعة من السفر أو لا ففي الجوازات قالت تعالي بعد 40 يوم الورقة كانت مرفقة بصورة بطاقة فقط و مش طلبت أوراق تانية ولا استفسرت عن أي حاجة ف قلقت طبعا من الموظفة و أكدت عليها مفيش أي ورق تاني مطلوب ف الجوازات قالت مفيش فهل دا صح ولا ايه

      ردحذف
      الردود
      1. لو سمحتي حابب اعرف واصلتي لايه في تغير الاسم والاجراءت

        حذف
    34. السلام عليكم انا اسمي الحقيقي وحش جدا وعايزه تغيره انا عندي ٣٩ سنه وابي متوفي ومزوجه وعندي اربع اولاد أكبرهم في الجيش عايزه اغير اسمي اعمل ايه

      ردحذف
    35. انا متزوجه وعندى 30سنه وعندي اربع اولاد وعوزه اغير اسمي وانا مريت باالثلاث مدارس هل ينفع وهل هيتغير فى القسيه الجواز

      ردحذف
    36. لو سمحت بنتي مواليد الكويت وعايزه اعمل تعديل في الاسم فقط ايه الاجراءات

      ردحذف
    37. لو سمحت انا منفصله عن زوجي من ست سنين ممكن اعرف ايه الاجراءات عشان اغير اسم بنتي لانه مش راضي يغيره وبيعند معايا وبصراحه بنتي نفسيتها زي الزفت لما حد بيندهلها

      ردحذف
      الردود
      1. ممكن تكلميني واتس وانا اساعدك01126836615

        حذف
    38. ايه الاجراءت المطلوبه لتغير اسمى انا حاولت اسافر ونفعش بسبب اسمى متشابه مع اسم اخر

      ردحذف
    39. السلام عليكم
      هي الجراءت دي لازم اسافر القاهره علشان اعملها ولا في مكان هنا في اسكندريه اقدر اعملها منه

      ردحذف
    40. لو سمحت الاسم القديم هيكون موجود فى المؤهل هل هيتغير ام يكون ماذا؟؟؟؟

      ردحذف
    41. لو سمحت الاسم القديم هيكون موجود فى المؤهل هل هيتغير ام يكون ماذا؟؟؟؟

      ردحذف
    42. هل يتم دفع فلوس لتغيير الاسم ويستغرق وقت قد ايه

      ردحذف
    43. هل يتم دفع فلوس لتغيير الاسم ويستغرق وقت قد ايه

      ردحذف
    44. من فضلك انا برا مصر و عايز اغير اسمى وانا هنا ينفع اعمل توكيل لحد

      ردحذف
    45. لو توكيل المحامى يكون عام رسمى للقضايا..والاتعاب قد ايه ارجو الافادة ضرورى

      ردحذف
    46. لو سمحت انا عندي 20 سنه وعايزه اغير اسمي بس مش عايزه بابا يعرف لانه ممكن يضايق ويعملي مشكله اعمل اايه

      ردحذف
    47. السلام عليكم ما هي الاوراق المطلوبه لتغيير النسب وهل يمكنني فعل هذا في مصر ارجو الرد

      ردحذف
    48. يعني ايه الأب يعمل توكيل بتغيير الأسم من...الى...؟

      هو لازم موافقة الأب على الأسم الجديد؟

      ردحذف
      الردود
      1. اكيد طبعا عشان يعرف تحركاتك

        حذف
    49. اسم بنتى ناقص اسم الجد والى بعده كيف اعدله

      ردحذف
    50. عاوزين نغير اسم ابويا من محمودسلامه محمود المتولي الي حمد الكريم محمود سلامه ...بس الاب توفي ولاكن جدي عايش ..ما المطلوب فعله بالتفصيل لتغير اسم الاب

      ردحذف
    51. انا عايزه اغير اسمي بس بابا مشغول ينفع امي تروح معايا وتعملي الورق اللازم

      ردحذف
    52. ينفع اغير اسمي وانا عندي 38 سنه ومخلص جيش وعندي اطفال فالمدارس ايه الأوراق في مثل حالتي

      ردحذف
    53. انا ولدي عايز يغير اسمه لاانه يسبب الااحراج انا ولدي عنده 60 سنه وانا متزوج وعندي طفل

      ردحذف
    54. انا محامى لو حد محتاج يغير اسمه يبعتلى هقوله المطلوب وهتابع الاجراءات نيابة عنه

      ردحذف
      الردود
      1. كنت بسال هعرف اغيرة بس انا شغال في الجيش هيبقي في مشكلة وهل هعرف اغيرة ف السجلات العسكرية علشان الكرنية وكدا ....

        حذف
      2. ٠٠٩٦٥٩٧٣٠٢٦٣٥ ابعتلي رسالة

        حذف
      3. انا عايز اغير اسمى اكتبلى رقم تليفونك الكلام للمحامى

        حذف
      4. لو سمحت دا رقم تليفونى انا عايز اغير اسمى 01012998373 ممكن حضريتك تبعتلى رساله واتس

        حذف
    55. كنت بسال هعرف اغيرة بس انا شغال في الجيش هيبقي في مشكلة وهل هعرف اغيرة ف السجلات العسكرية علشان الكرنية وكدا ....

      ردحذف
    56. اريد تغير اسمي وانا مصري وانا موجود بالخارج بالسعودية وهل في تأثير على التأشيرة مثلآ أو في مشكلة وانا نزل اجازة وكيفيه التغير وطريقت التغير هام جدآ

      ردحذف
    57. عايزه اغير اسمى لو حد يعرف التكليف كام يقولى انا ولدى متوفى اعمل ايه

      ردحذف
    58. عندى 28سنه عايزه اغير اسمى التكليف كام

      ردحذف
    59. ما هو موقف الأبناء عند تغيير اسم والدهم علما بأنهم في مراحل دراسية وقد صدرت لهم جوازات سفر

      ردحذف
    60. انا اسمي طارق حسني محمد امين في شهادة الميلاد
      نفسي ازود الرفاعي اعمل ايه

      ردحذف
    61. عايز اغير اسمى دا رقم تليفونى ممكن المحامى يكلمنى 01012998373

      ردحذف
    62. كنت عايز اعدل اسم جد زوجتي مثال للتوضيح

      اسم والدها

      سليم عبدالله زكي طلحه

      و اسم زوجتي

      علياء سليم عبداللاه طلحه



      عايز نعدل من عبداللاه الي عبدالله



      ازاي نعدله و الورق المطلوب و

      مع العلم ان الاب عايش لها اخ و اخت اسم الجد عبداللاه

      و اخ واحد بس اسم الجد عبدالله



      ارجو الرد عليا سريعا

      ردحذف
    63. لو سمحت انا غيرت اسمي واستخرجت شهادة الميلاد والبطاقة بالاسم الجديد بس عاوزة اغيره ف ورق الكلية كمان فهل نموذج 24 ده بسحبه تاني من السجل ولا بقدم صورة منه

      ردحذف
    64. لو سمحتم جوزي عايز يغير اسمو واحنا معانا تلات ولاد اتنان منهم في المدارس هل ينفع يتغير

      ردحذف
      الردود
      1. ممكن تكلمونا واتس وانا اساعدك

        حذف
    65. طيب لو والدي متوفي

      ردحذف
    66. السلام عليكم
      انا عاوز اغير اسمي ايه المطلوب اللي انا اعمله وغير في مصر

      ردحذف
    67. اللي عاوز يغير اسمه يكلمني واتس01126836615

      ردحذف
    68. طيب لو سمحت انا عيز اغير اسمي انا بس وعندي 21 سنه وفي مشاكل بيني وبين ولدي ينفع اغيره بدون موفقته أو موفقت حد من عائلته

      ردحذف
    69. انا قدمت طلب تغير اسم بنتي ولسه متقبلش ينفع اغيرة تاني او ارجعلها اسمها القديم يعني الغي الطلب عايزة الرد ضروري

      ردحذف
    70. لو سمحت انا والدتي غيرت اسمها وانا اسمها القديم عندي في الشهاده وانا عايز اعدل الاسم في الشهاده باسمها الجديد والأوراق المطلوبه وهل ينفع تغير الاسم بصورة شهاده التصحيح

      ردحذف
    71. عايز اعدل اسم جد الزوجه في شهاده التربوي كليه تربيه جامعه الازهر القاهرة بس اصل شهاده التربوي مش موجوده ينفع اعدل بصورة الشهاده

      ردحذف

    Iklan Atas Artikel

    Iklan Tengah Artikel 1

    Iklan Tengah Artikel 2

    Iklan Bawah Artikel