اجراءات تحرير محضر في قسم الشرطة
اجراءات تحرير محضر في قسم الشرطة
1- الذهاب الي قسم الشرطة وطلب عمل محضر
2- سيقوم امين الشرطة بسماع الواقعة التي تريد ان تحرر المحضر بشأنها لانهم يكون لديهم محاضر مصورة مسبقا اما اذا كان المحضر ليس من بين تلك المحاضر يقوم باخراج ورق ويقوم بتكتابة ما تمليه عليه ومن حقك كتابة اي شيئ في المحضر وليس من له الاعتراض فقط التدوين .
3- تقوم بالتوقيع على اقوالك واذا كنت ستقدم صور مستندات سيقوم بارفاق الصورة بالمحضر بعد الاطلاع على الاصل ويقوم بكتابة نظر وارفاق على الاصل ،بلاضافة الى ارفاق صور التوكيلات ان كنت تحرر المحضر بصفتك محامي (وكيل ).
4- اخذ رقم المحضر والتاكد ان الرقم منه
5- اذا كان المحضر في نقطة الشرطة في الحالة المحضر سيأخد رقم احوال وهيروح القسم وهتضطر ترجع للنقطة في يوم تاني عشان تاخد رقم الصادر للقسم وبعد كده وتذهب الي القسم لتعرف اذا كان هياخد رقم جنح ام لا (بحسب نوع المحضر)
6- المحضر بيروح النيابة وتقدر تتابعه بالرقم في النيابة
7- في المحكمة نوعين في من الجداول
جدول الاداري للمحاضر الادارية (يقيد المحضر برقم ادارى اذا كان محضر تعدى بالسب والشتم و المنازعات السكنيه)
وجدول للجنح للمحاضر التي تقيد جنح (يقيد المحضر برقم جنح اذا كان المحضر جنحه ضرب او سرقه لا يمنع قيد المحضر فى رقم الجنح من حفظه)
و جدول الجنايات
جدول الاداري للمحاضر الادارية (يقيد المحضر برقم ادارى اذا كان محضر تعدى بالسب والشتم و المنازعات السكنيه)
وجدول للجنح للمحاضر التي تقيد جنح (يقيد المحضر برقم جنح اذا كان المحضر جنحه ضرب او سرقه لا يمنع قيد المحضر فى رقم الجنح من حفظه)
و جدول الجنايات
8- المحضر بينزل للاستيفاء وبيستلمه وكيل نيابة وتقدر تعرف اسمه من الجدول
بعد كده بتابع معاه لو فيه حاجة عايز تضيفها في المحضر بتكتب طلب وتروح الاستيفاء وتضيف اي شئ اخر
9- المحضر اما بيتم حفظه او بيتم تحديد له جلسة
Subscribe Our Newsletter
0 Response to "اجراءات تحرير محضر في قسم الشرطة "
إرسال تعليق